Vad är två glas vin?

Kopierat från livsmedelsverkets hemsida:
"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

Men vad räknas som två glas vin? Är det att man
fyller ett vinglas enda upp till kanten? Det är ju
faktiskt ett glas vin. Eller kan man fylla ett stort
ölglas med vin för det är ju också ETT glas vin.
Eller?


Så tycker jag att ett glas vin ser ut. Ett vinglas av
lagom storlek och fyllt till hälften. det är bättre att
säga hur många DL vin man "får" (BÖR) hålla sig till.
Vissa fattar ju faktiskt inte bättre! Själv kommer jag
hålla mig ifrån alkohol HELT när jag ammar, om jag
kan amma vill säga, men det verkar ju som det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0